
Cel mai scurt raspuns este ca uleiul de transmisie este destinat utilizarii in cutiile de viteze manuale si lichidul de transmisie pentru transmisiile automate. Dar, ca intotdeauna, cand vine vorba de lubrifianti pentru automobile, exista exceptii de la regula. Pentru ca totul sa fie clar, trebuie mai intai clarificate principalele diferente dintre cutiile de lichid de transmisie viteze si transmisii.
In esenta, cutia de viteze manuala si automata indeplinesc aceeasi sarcina – permit schimbarea vitezelor pentru a controla puterea si directia de miscare. Dar realizeaza acest lucru in moduri diferite si necesita diferite fluide de intretinere pentru a functiona corect.
Cutia manuala
Treptele manuale functioneaza pe baza unui sistem de 2 arbori cu roti dintate, care sunt conectati prin intermediul ambreiajului si al angrenajului. Aceasta inseamna ca transmisia manuala creeaza multa caldura, multa putere si multa frecare pe masura ce cele 2 obiecte in miscare se imbina.
Prin urmare, uleiul de transmisie trebuie sa poata face aceste mecanisme cat mai netede posibil pentru a preveni deteriorarea componentelor. Pentru a realiza acest lucru, uleiul trebuie sa aiba urmatoarele proprietati:
Viscozitate mare
Vascozitatea ridicata asigura o lubrifiere buna a intregului angrenaj si, cel mai important, angrenajele sunt bine etansate impotriva daunelor.
-
Rezistenta la caldura
Uleiul de transmisie este capabil sa reziste la temperaturi ridicate.
Transmisia automata
Aici, treptele sunt schimbate automat in functie de cerintele motorului. Lichidul de transmisie trebuie sa asigure o buna lubrifiere, dar si sa transfere puterea de la pompa de ulei catre ambreiajele care controleaza miscarea vitezelor. Pentru a realiza transmisia, fluidul are urmatoarele proprietati:
-
Vascozitate scazuta
Scopul este de a mentine coerenta cu cuplajul in acelasi timp cu lubrifierea.
-
Rezistenta la caldura
Lichidul de transmisie actioneaza ca un lichid de racire, similar uleiului de transmisie, deoarece transfera caldura de la mecanismele cauzate de frecare si presiune ridicata. Cu toate acestea, punctul sau de fierbere este mai mic, ca urmare, sunt necesari aditivi pentru a creste durata de viata a acestuia.
-
Antispumante
Fluidul de transmisie are un agent antispumant care il ajuta in aceasta sarcina.
Desi unele transmisii manuale folosesc lichid de transmisie in loc de ulei de transmisie, nu acelasi lucru se poate spune despre introducerea uleiului de transmisie intr-o transmisie automata. Uleiul de transmisie este prea vascos pentru aceste sisteme si provoaca blocaje intre componente.
Regula de aur atunci cand vine vorba de fluidele auto – se foloseste intotdeauna doar ceea ce recomanda producatorul auto!