
Fobiile sunt parte integranta a copilariei. Orice copil are anumite frici, pe care invata sa si le stapaneasca de la o anumita varsta. In timp ce unii copii se tem de fantome, altii se tem de intuneric, de paianjeni, de caini, de singuratate. Fobiile sunt rezulate ale interactiunii copilului cu mediul, dar si ale experientelor traite.
De unde invata copiii fobiile si cum le pot gestiona? De ce se manifesta fricile copilariei?
De cele mai multe ori, copiii invata fobiile de la parinti si de la prieteni. Parintii sunt cei care ii sperie, de regula, cu povesti despre bau-bau, iar prietenii le povestesc despre diferite emisiuni sau filme pe care le-au vazut sau diferite lucruri pe care si le-au inchipuit, transmitandu-le frica.
Un copil care isi vede parintele ca se teme sau tresare in preajma unei insecte sau a unui animal va dezvolta o fobie. Un copil care va auzi la scoala o poveste a prietenului sau despre un monstru gigantic care se ascunde sub pat se va teme sa se dea jos din pat cateva saptamani bune, pe timp de noapte.
Cand copilul are cosmaruri, acest lucru poate fi interpretat tot in legatura cu fobiile dezvoltate. In schimb, frica este o stare normala a copilariei. La copiii mai sensibili, frica se manifesta cu o mai mare intensitate, in timp ce la copiii mai curajosi, temerile dispar mult mai repede.
Cea mai comuna frica este frica de intuneric, frica de noapte, de spatiile sumbre, frica de a privi dupa o perdea sau de a deschide o usa. De asemenea, frica poate fi manifestata fata de un anumit animal, de o insecta, de separarea de un parinte, de o creatura imaginara vazuta in filme, in desene sau de o plasmuire a imaginatiei copilului, de o fiinta inchipuita care traieste in dulap, sub pat sau in alt loc.
Unii parinti chiar vorbesc deschis despre propriile temeri, contagiindu-i si pe copiii lor. Frica excesiva, bizara, cea care nu dispare si devine tot mai pregnanta este cea de care trebuie sa se ocupe parintii, pentru ca poate fi extrem de periculoasa in timp si poate deveni cauza unei tulburari nervoase.